· 

In crisistijd doe je jezelf enkel plezier door de onzekerheid te omarmen.

Het is facinerend te zien hoeveel mensen zich laten verleiden door angst om actie te ondernemen door Covid19 de afgelopen weken. Social media staan er vol mee en allerhande coaches en platformen bieden de ultieme oplossing.

Er zijn aan het begin van deze pandemie mensen gestorven aan een uiterst zeldzaam en besmettelijk virus. Dat is de situatie waarmee we begonnen zijn.

 

Als reactie daarop troepte half België samen in supermarkten om toiletpapier te hamsteren. Hadden we al gezegd dat het over een uiterst zeldzaam en dodelijk virus ging?

 

Nu een groot aantal werknemers op thuiswerk terugvallen en de dagen doorbrengen met de kinderen zijn we op zoek naar tal van manieren om de dag door te komen. Hoe hard we ook proberen de zaken onder controle te krijgen, de situatie is zo extreem dat niemand kan voorspellen hoe de komende weken zullen verlopen. En al zeker niet hoe of wanneer en of wel al ooit teruggaan naar hoe het was.

We hebben het moeilijk om te gaan met onzekerheid. Zelfs al ben je geen controlefreak of licht autistisch, toch willen we allemaal een bepaalde mate van voorspelbaarheid in ons leven en vallen we in een neerwaartse spiraal als de situatie op losse schroeven staat.

Kunnen omgaan met onzekerheid is nu geen kwaliteit die enkel telt voor enkelen. In deze onzekere tijden is het noodzakelijk. Enkel zo kunnen we ermee ophouden alles en iedereen te willen controleren, motiveren in wat jij wil, anderen proberen te kalmeren terwijl je zelf evenzeer in paniek bent.

 

Hieronder geef ik 2 stappen waarin je de vaardigheid om onzekerheid te aanvaarden kan opnemen.

Erken en herken het wanneer je houvast zoekt bij je angst

In tijden van extreme stress zal je angst proberen problemen zo snel mogelijk op te lossen. Als je financiële en praktisch uitdagingen hebt zal je je daarop richten.

 

Jammer genoeg blijft het daar niet bij. Ook jouw werkgever heeft financiële problemen en ook zijn leveranciers. Het begint en stopt dus niet bij jou. Je vasthouden aan je angst zorgt ervoor dat je een onmogelijke reeks problemen wil oplossen. Hierbij is het probleem dat geen enkele aanpak je naar een stabiele situatie zal brengen.

Ons brein heeft kleine successen nodig om zich goed te voelen. In de huidige situatie, waarbij de meesten van ons thuis zijn zorgen die kleine succes ervoor dat we de dag doorkomen. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen niet storen tijdens je werk? Welke activiteiten kan je voor hen voorzien zodat je even kan doorwerken? Hoe organiseer je het huishouden zodat dit een moment van rust wordt? Hou je gedachten in de gaten om niet in de angstval terecht te komen.

Jouw eigen angsten identificeren houdt in dat je bereid bent je even ongemakkelijk te voelen. Het is oncomfortabel dat we deze situatie niet naar onze hand kunnen zetten. Dit tijdelijk ongemakkelijk gevoel en je angst toelaten en het gevecht ertegen staken helpt je deze instabiele situatie te aanvaarden.

 

Hoe reactieflexibiliteit je helpt

 

Reactieflexibiliteit is mogelijks de beste manier om met een periode van onzekerheid om te gaan. Er zijn 2 componenten aan reactieflexibiliteit: 1) Flexibel nadenken over een uitdaging 2) De oplossingen die niet werken kunnen loslaten.

Een vast denkpatroon staat haaks tegenover reactieflexibiliteit. Hoe angstiger we zijn, hoe moeilijker het is te erkennen dat de gekozen piste niet de beste is. Stel dat iemand bijvoorbeeld teleurgesteld is dat de huidige klanten geen bijkomende bestellingen wensen te plaatsen, terwijl dit gewoonlijk een oplossing biedt, zal er goed aan doen nieuwe pistes uit te proberen, rekening houdend met de oncontroleerbaarheid van het resultaat.

 

Om je reactieflexibiliteit te stretchen stel je je twee vragen: 1) Wat ben ik aan het doen? 2) Hoe succesvol ben ik hiermee geweest in het verleden? Als je succes had in het verleden is er geen zekerheid dat het deze keer ook lukt en als het de vorige keer niet werkte is het waarschijnlijk nodig dat je alternatieven bekijkt of het probleem op een andere manier benadert. Na verloop van tijd wordt het eenvoudiger de koers te wijzigen. Je bent stilaan milder voor jezelf wanneer je jezelf door een crisis loodst. Wie flexibel reageert, ervaart minder stress voor de uitdagingen die er nog zitten aan te komen.

De toekomst kan je niet controleren. Je hebt wel controle over hoe je omgaat met de toekomst en wie je wil zijn in die toekomst.Stel jezelf de vraag “Wie wil ik over 3 maanden zijn?”, “Hoe wil ik omgaan met mijn toekomst, angstaanjagende situatie en frustrerende mensen?” Door op jezelf te focussen bereid je je voor op onzekere doemscenario’s en hoe je zal reageren. Dit is beter dan verhuizen naar een hut in het bos en 4 maanden wachten tot je een psycholoog kan bereiken. Ik wil graag vermelden dat psychologen uitstekend werk verrichten en vandaag overboekt zijn.

 

Deze voorbereiding voelt aan als traag en saai en dat klopt. Hiervoor daag je elke dag op en werk je eraan door om te gaan met je situatie en niet louter reflexmatig te reageren. Door flexibel te zijn in je reactie vraag je van jezelf te erkennen dat je bang bent en van daaruit constructief te reageren en naar creatieve oplossingen te zoeken.

Niemand weet wanneer dit beter zal gaan. Er is wel deze zekerheid: elke inspanning om met je angst om te gaan zal je in de toekomst iets opbrengen. Je toiletpapiervoorraad is onder controle, je todo’s zijn even niet meer relevant, maar je kan je eigen voorraad aan manieren om met deze nieuwe situaties om te gaan aanvullen en deze zullen nooit verloren gaan.

 

Heb je vragen rond je angst of situatie? Vicverdonck@beyoe.be 0474492209 (ook Whatsapp)