Over denken en overdenken

 

Veel van de slimme, ambitieuze mensen die ik help worstelen met hun veeleisende gedachten. Het is voor hen moeilijk om hun hersenen op pauze te zetten. Omdat ze zo zijn afgestemd op wat er zowel in als om hen heen gebeurt, verwerken ze informatie op een heel intense manier.

 

Het is aan te raden af en toe na te denken over je situatie, mening en hoe je in een situatie staat. Dit biedt het voordeel voorbereid te zijn. Ergens te lang bij stilstaan heeft ook nadelige gevolgen. Lange uren, hoge druk om te slagen en strenge eisen dragen bij aan deze stress. Al snel merken deze gevoelige ambitieuze slimmeriken dat ze verteerd worden door besluiteloosheid, paniek en een deuk in het zelfvertrouwen.

 

Er is één techniek die mijn klanten helpt uit de destructieve cyclus van herkauwen te ontsnappen, en dat is een “mentaal weerbaarheidsmoment” inplannen.

 

Wat is een “mentaal weerbaarheidsmoment”?

 

Een mentaal weerbaarheidsmoment is een gepland moment in je agenda om je te concentreren op de angsten en problemen die je bezig houden. In plaats van je zorgen in elk moment van de dag te laten sijpelen, compartimenteer je ze opzettelijk tot een moment waarin je er productief mee kunt omgaan. Dit is bij de meeste mensen die ik begeleid 1 keer per week.

 

Als dat klinkt als een recept voor meer stress, overweeg dan dit: 15 tot 20 minuten per dag besteden aan een diepe zorgenduik kan uiteindelijk je mentale weerbaarheid verhogen en je helpen beter om te gaan met de uitdagingen die op je afkomen. Wanneer je je op een bepaald tijdstip intensief op je uitdagingen concentreert in plaats van ze los te laten en je dag te verstoren, ben je beter uitgerust om constructieve oplossingen te creëren.

 

Als je wil starten met een mentaal weerbaarheidsmoment kun je als volgt beginnen:

 

Plan een tijd voor je “mentaal weerbaarheidsmoment”

 

Kies een tijdstip waarop je meestal alleen bent en minder snel wordt gestoord. Je hebt niet meer dan 10 of 15 minuten nodig. Veel van mijn klanten nemen 's avonds graag hun mentaal weerbaarheidsmoment om de dag te verwerken en het werk achter zich te laten voordat ze naar huis gaan.

 

In het ideale geval neemt u elke dag een mentaal weerbaarheidsmoment en maakt het deel uit van uw routine. Dit maakt je ook minder geneigd om het over te slaan op hectische of stressvolle dagen (wanneer je het het meest nodig hebt). Proactief je mentale welzijn ondersteunen kan een gewoonte zijn, geen bijzaak. Stel een kalenderherinnering in, blokkeer je beschikbaarheid en gun jezelf dat moment.

 

Verdeel je uitdagingen in twee categorieën

 

Negatieve gedachten en emoties proberen te bestrijden werkt averechts. Ze duiken gewoon weer op alsof je een strandbal onder water probeert vast te houden.

Leg in plaats daarvan uw uitdagingen vast in een document, dagboek of notitie. Je vindt het misschien nuttig om stressvolle gedachten op te schrijven wanneer ze je te binnen schieten, vooral als je je zorgen maakt over zoveel dingen dat je ze niet eens kunt volgen. (Het gebeurt vooral bij perfectionisten.)

 

Ik laat mijn klanten twee kolommen maken:

1. Dingen die ik kan veranderen.

2. Dingen waar ik geen controle over heb.

Dit heeft een aantal doelen:

 

• Het houd je georganiseerd, geeft je gemoedsrust dat je niets belangrijks vergeet. Je zorgen blijven uit het zicht en uit het hart, totdat je je kan focussen om ze aan te pakken. Dit kan in het begin een uitdaging zijn. Het wordt gemakkelijker eens je de routine voor jezelf gevonden hebt.

• Het helpt je om je eigen denken op zijn plaats te zetten. Door dit te doen, ben je in staat om afstand te nemen van je gedachten en deze indien nodig opnieuw te beoordelen, in plaats van ze als feiten te formuleren.

 

Maak je tijdens je “mentaal weerbaarheidsmoment” maar eens goed zorgen

 

Wanneer je geplande mentaal weerbaarheidsmoment er aankomt, hoef je je alleen maar zorgen te maken. Schrijf vrijelijk over je angsten en zorgen. Wees zo gedetailleerd en specifiek mogelijk. Censureer jezelf niet. Als er nieuwe ideeën of volgende stappen bij je opkomen terwijl je je zorgen maakt, noteer die dan ook.

 

Wanneer problemen aan het licht komen, zal je waarschijnlijk merken dat oplossingen vaak natuurlijker komen dan je ooit had verwacht. Het is volkomen logisch: als je weerstand biedt aan negatieve emoties zoals zorgen, worden ze sterker. Als je ze frontaal confronteert, vermindert hun kracht en vinden we vaak manieren om ze productief aan te pakken.

 

Misschien vind je de stille tijd voor reflectie en diepe concentratie om helderder te denken. Of u kunt proberen een timer in te stellen om te brainstormen over mogelijke opties met uw team of een vertrouwde mentor.

 

Door jezelf vragen te stellen zoals die hieronder, kun je ook je creatieve manier van denken ontgrendelen:

  

• Welk verhaal of beperkende gedachten vertel ik mezelf over deze situatie? • Wat zou ik doen als ik onbeperkte tijd en middelen had of als X geen barrière was? • Wat zou ik willen dat er gebeurt? • Wat zal ik eerst doen?

 

Is je zorgenmoment voorbij? Tijd om verder te gaan

 

Schakel over naar een andere versnelling. Onderneem actie  op de zaken die u kunt ondernemen. Als je gefixeerd bent op een probleem, onthoud dan dat je weer een zorgenmoment in je agenda hebt. In de tussentijd ben je nu vrij om je energie ergens anders op te richten, zonder de krachtige tol die de klok rond overdenken met zich meebrengt.

 

Dus, maak je geen zorgen – maak tijd voor je zorgen.

 

 

Wil je je zorgen graag bespreken? Klik hier

Reactie schrijven

Commentaren: 0